Publiczne Przedszkole nr 14 im. Wróbelka Elemelka w Pile

ŚWIĘTO DRZEWA

 

 

ŚWIĘTO DRZEWA (10.X)

Scenariusz zajęć w przedszkolu w grupie 5-6-latków 

 

CELE OGÓLNE:

  • uświadomienie dzieciom roli drzew w przyrodzie i ich znaczenia w życiu człowieka
  • kształtowanie więzi z przyrodą i pozytywnego stosunku do niej
  • rozwijanie postaw proekologicznych
  • tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci
  • pobudzanie wyobraźni dziecięcej przez muzykę, słowo, ruch, działalność plastyczną
  • kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespołach

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • zna rolę drzew i lasu w ekosystemie
  • rozwija pozytywny stosunek do przyrody
  • rozumie konieczność jej chronienia
  • zna warunki konieczne do rozwoju roślin
  • zna nazwy wybranych roślin i zwierząt
  • swobodnie wypowiada się na określony temat
  • wie, jakie drzewa rosną w Polsce
  • wyróżnia drzewa liściaste i iglaste
  • rozpoznaje drzewa na obrazkach
  • wie, jakie jest znaczenie drzew w przyrodzie
  • dostrzega piękno i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
  •  reaguje na polecenia słowne
  • odgaduje zagadki
  • ilustruje muzykę ruchem
  • układa wyrazy z liter alfabetu ruchomego
  • poszerza własne doświadczenia plastyczne
  • aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie

Formy pracy: grupowa, zespołowa i indywidualna

Metody pracy: słowna, oglądowa, działalności praktycznej

Miejsce: sala zajęć i plac przedszkolny

Środki dydaktyczne: gazetka informacyjna „Święto Drzewa”, ekran, projektor, komputer, prezentacja multimedialna genially,  wiersz D. Gellner „Las”, płyty CD, muzyka relaksacyjna – odgłosy lasu, zagadki o drzewach, karty pracy, magnetofon, materiały plastyczne, ilustracje drzew i zwierząt, puzzle z liści, kasztany, przybory sportowe, nagrania muzyki i odgłosów lasu.

PRZEBIEG:

  1. Nawiązanie do tematu zajęć: rozwiązywanie krzyżówki – układanie wyrazów z liter (hasło: las): ♦ Kradnie kury wprost z kurnika, potem chyłkiem się przemyka, zagonkami, polną drogą, czasem mignie rudy ogon. (lis) ♦ To popasie się pod lasem, to przebiegnie drogą czasem, sierść ma płową, duże oczy, na kopytkach czterech kroczy, a jej małe śliczne dziecię jasne plamki ma na grzbiecie. (sarna) ♦ Ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy, widzi i słyszy, poluje na myszy.(sowa)
  2. Powitanie przy ilustracjach lasów i różnych gatunków drzew.

                                Witamy dzieci w pięknym lesie –
                                Już nowinę echo niesie,
                                że Dzień Drzewa dzisiaj mamy,
                                więc świętować zaczynamy!

  1. Rozmowa z dziećmi. Co można robić w lesie? (odpowiedzi dzieci: można odpoczywać, zbierać grzyby, jagody, można spacerować itp).
  1. Zabawa ruchowa „Szumiące drzewa” do wierszyka:

                              Kółka małe, kółka duże,

                              Ręce z przodu, ręce w górze,

                              Ręka w prawo, ręka w lewo,

                              tak szumiało stare drzewo.

  1. Co możemy zobaczyć w lesie? 
  • nazywają zwierzęta żyjące w lesie;
  • nazywają rośliny, które rosną w lesie;
  1. Zabawa dydaktyczna „Czy znasz drzewa?”
  • 5 latki – oddzielają zdjęcia drzew iglastych od liściastych;
  • 6-latki – dopasowują liście i nasiona do poszczególnych drzew.
  1. Zabawy z wykorzystaniem prezentacji w programie genially:

            – odgłosy lasu- zagadki słuchowe

            – budowa drzewa- połącz i dopasuj

            – co nam dają drzewa- plakat informacyjny

            – co to za drzewo- ułóż nazwę

            – drzewo- dopasuj owoce i liście

  1. Wyjście na podwórko- Zabawy dydaktyczno – badawcze w ogrodzie przedszkolnym:
  • Poszukaj wśród drzew swojego przyjaciela – każde dziecko wybiera sobie drzewo, zapoznaje sią z nim za pomocą dotyku, węchu i wzroku (Przytula się, obejmuje, wącha korę, przygląda się gałązkom i pąkom. Zwraca uwagę na barwy, odszukuje takich samych kolorów na własnym ubraniu. Wypowiada się. Do obserwacji można wykorzystać lupy.
  • Co mówi moje drzewo? – każde dziecko zapoznaje się z drzewem za pomocą słuchu. Przykłada do pnia najpierw ucho, a potem rolkę po papierze toaletowym, wypowiada się.
  • Moje drzewo nazywa się… – każde dziecko po obserwacji nadaje własne imię drzewu, opowiada o swoim drzewie. Po zakończeniu wypowiedzi nauczyciel fotografuje dzieci na tle drzew
  • Spacer z lusterkiem – zabawa badawcza: Proponujemy dzieciom, aby obeszły swoje drzewo dookoła ze spuszczoną głową, patrząc w lusterko, w którym będzie odbijać się korona drzewa. Pozwoli to dostrzec drzewo z nieznanej dotychczas perspektywy. Później proponujemy, aby powtórzyły okrążenia wokół drzewa z głową zadartą do góry i porównały to, co widzą w obu przypadkach.
  • Poszukaj wśród drzew swojego przyjaciela – zabawa badawcza. Dzieci wybierają sobie drzewa. Do obserwacji wykorzystują lupy i lornetki. Stojąc blisko swojego drzewa opowiadają co widzą, co czują, co słyszą. Nauczyciel wplata w ich wypowiedzi terminy takie jak: pień, kora, konary, gałęzie, pąki, korona drzewa, sklepienie liści.
  • Zdrowe drzewo – chore drzewo – pantomima. Na hasło Zdrowe drzewo – dzieci wymachują rękami nad głowami, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu. Na hasło Chore drzewo – dzieci nachylają się i opuszczają bezwładnie ręce do przodu.
  • Zabawa dydaktyczno-ruchowa Stań według wskazań, kształtująca pojęcia matematyczne. Zabawa według poleceń nauczyciela: • stań obok drzewa • przykucnij pod (konarem, gałęzią) • schowaj się za drzewo • stań przy drzewie • stań między dwoma najbliższymi drzewami, itp.
    • wymyślamy ukłony dla drzew w podziękowaniu za wspólna zabawę.

Zabawy sprawnościowe :

  • dzieci biegną z kasztanem na krążku. Bieg kończy się wrzuceniem kasztana do kosza.

Dzieci składają przyrzeczenie (Po każdym zdaniu dzieci głośno odpowiadają) – Przyrzekamy!:

    • Będę kochać i chronić zwierzęta i rośliny, aby cieszyły nas swoim pięknem;
    • Nie będę śmiecić w lesie i parku;
    • W lesie będę zachowywać spokój i ciszę;
    • Nie będę niszczył drzew.

Popołudniowa relaksacja:

Znajdź sobie wygodną pozycję – upewnij się czy jest to pozycja, która ci odpowiada, jeśli tak – zamknij oczy, jeszcze raz sprawdź, czy jest to najwygodniejsze ułożenie gdyż nasze ćwiczenie będzie trwało dłużej. Wyobraź sobie, że jesteś drzewem – dokładniej rozejrzyj się, – jakie to jest drzewo – przyglądaj mu się od korony po miejsce, gdzie pień styka się  z podłożem. Oglądnij go ze wszystkich stron, – jaką ma koronę, jaki pień, czy ma korzenie, jakie one są, jakie jest podłoże – zobacz, jakie ma kolory, poczuj zapach drzewa. Pozwól myślom toczyć się wolno, własnym biegiem. Spójrz gdzie stoi to drzewo, kto tam zagląda, przychodzi (ptaki, ludzie, zwierzęta). Pomyśl o tym, co chce to drzewo, jeszcze raz starannie go oglądnij – miejsce po miejscu – spróbuj zauważyć jego charakterystyczne: znaczki” – załamania, sęki płynąć, przerwij swoje oglądanie., Kiedy poczujesz, że masz na to ochotę, otwórz oczy, rozejrzyj się dookoła – a teraz zaczynając od słów „jestem drzewem” opisz swoje drzewo?

Drzewo- zabawa plastyczno- techniczna- wykonanie dużego modeli drzewa (praca w grupach) – dzieci oklejają pień drzewa, wkładają gałęzie, wycinają i doklejają liście.

                      opracowała : Ilona Maras

Skip to content